Blog: 30 Mei - 5 Jun

Blog: 30 Mei - 5 Jun
Blog: 30 Mei - 5 Jun

Video: Blog: 30 Mei - 5 Jun

Video: Blog: 30 Mei - 5 Jun
Video: Настя Артем и Мия показывают что нужно делать чтобы не заболеть. Правила поведения для детей 2023, September
Anonim

Pengenalan tempat letak kenderaan berbayar di Boulevard Ring pada 1 Jun menimbulkan reaksi ganas dari blogger. Sebagai tindak balas kepada pemandu kenderaan yang marah, wakil bandar dan aktivis awam Maxim Katz menulis di blognya bagaimana tempat letak kereta akan membantu memperbaiki keadaan pengangkutan: "Kami sekarang mempunyai kereta yang lebih murah untuk dikelilingi bandar berbanding dengan pengangkutan awam," kata blogger itu, tetapi sebaliknya adalah perlu, kerana "infrastruktur untuk kereta jauh lebih mahal, dan kawasan bandar (yang sangat mahal) mereka menempati lebih banyak lagi". Pengenalan tempat letak kenderaan berbayar, menurut Maxim Katz, adalah berakhirnya subsidi perjalanan ke pusat dengan kereta; sebagai hasilnya, akan ada lebih sedikit kereta, dan keutamaan akan beralih ke arah pengangkutan awam, pengguna menyimpulkan.

Namun, jika dilihat dari komen, mereka yang menaiki kereta tidak akan menaiki bas: "Sekiranya orang lain menolak kereta, maka pasti ada neraka di metro," kata mihvas, misalnya. "Ketika ada neraka di metro, akan ada landasan untuk membangun trem," mereka mengejek kembali. Pengguna mo4i yakin bahawa untuk meningkatkan lalu lintas, anda perlu menghadkan populasi bandar, dan tidak membuat pungutan baru, memotivasi dengan pengalaman Barat. Namun begitu, "di Barat, populasi bandar tidak pernah terhad, kerana bandar yang terancang dan teratur tumbuh, khususnya, kerana ia menarik orang terbaik dan kerana inilah yang menjadi pemacu ekonomi wilayah yang berpotensi sangat besar. " Di samping itu, tempat letak kenderaan berbayar, menurut pengguna, bukan pungutan dari penduduk "secara umum", tetapi pungutan dari pengguna kenderaan - "lapisan orang yang kecil tetapi sangat agresif terhadap orang lain dan alam semula jadi."

mengezum
mengezum
mengezum
mengezum

Sementara itu, pembinaan meter parkir di pusat Moscow, yang telah dimulakan, menghadapi halangan yang tidak dijangka dalam bentuk monumen seni bina. Sejarawan tempatan, Nikolay Avvakumov dalam blog hitrovka.livejournal.com melaporkan mengenai pekerjaan haram yang dilancarkan pada malam zon keselamatan "Rumah Yaroshenko dengan ruang abad ke-17." Para blogger memutuskan bahawa penggalian itu diatur untuk meletakkan kabel ke meter parkir.

mengezum
mengezum

Dan di trotoar Tverskaya Street, yang baru saja dibebaskan dari tempat letak kereta, ada halangan baru bagi pejalan kaki dalam bentuk "kehijauan" di alas granit yang dihubungkan dengan bangku dan tong sampah. Seperti yang ditulis oleh blogger Ilya Varlamov, kali ini pokok-pokok tidak ditanam di tanah, tetapi ditanam di dalam tabung dan akan diganti setiap musim. Akibatnya, tidak mungkin mengembalikan pandangan mekar Tverskoy, seperti sebelum tahun 1990-an, tetapi trotoar sekali lagi menyempit, menghabiskan sekitar 300 juta rubel untuk lansekap, seperti yang diperhatikan oleh pengguna.

mengezum
mengezum

Ngomong-ngomong, komuniti yang baru dibuat "Persatuan untuk Pembangunan Bandar Izhevsk" di Facebook telah tertarik dengan masalah tempat letak kereta dan jawatan Maxim Katz. Namun, sekarang, perhatian masyarakat setempat terpusat pada projek seperempat di pusat kota, di atas kolam Izhevsk, di mana lebih dari 10 hektar zon hijau akan musnah. Sebagai pengguna farit menulis, "kotak dengan ruffles akan muncul di sini, di antaranya Istana Kreativiti Remaja yang sudah huru-hara akan berubah menjadi cacing tanah yang hancur."

Perhatikan bahawa masyarakat Samara hari ini sedang membincangkan projek membina kuartal baru di Daerah Oktyabrsky: hanya di sini, ketika mereka menulis dalam kumpulan samara-ru.livejournal.com, bukan zon hijau yang musnah, tetapi monumen seni bina - Berek Artileri 1909. Blogger vot_tak_da menyedari bahawa objek dalam projek perancangan sama sekali tidak diambil kira. gps_auto menambah bahawa sukar untuk memaksa pemaju mengubah rancangan mereka: "Kami belum terbiasa dengan konsep seperti" prestij memiliki bangunan bersejarah ". Fakta bahawa di Barat tergolong dalam sektor elit dalam pasaran harta tanah, pelabur kita tidak begitu bersemangat."

mengezum
mengezum

Sementara itu, Voronezh juga terlibat dalam masalah urbanisme secara sukarela: laman web dilancarkan dengan luasnya rangkaian, yang membolehkan anda membina bandar maya dengan semua kemudahan - laluan basikal, pawagam terbuka, taman skate, pantai, stesen kereta api moden, dan sebagainya. "Apa yang kita perlukan untuk membina sebuah bandar adalah asas, Watson. Lakukan sendiri dan hidup bahagia selamanya! - Alexander Antonov memberi komen mengenai idea dalam komuniti penduduk bandar RUPA. - Mengapa kita memerlukan sejenis perancang pakar? Mereka hanya mengganggu kebosanan mereka … Tetapi pengiktirafan profesion ini meningkat dengan pesat di kalangan penduduk. " "Mengapa penduduk kota tidak dapat memilih apa yang mereka mahukan? - objek Irina Irbitskaya. - Biarkan mereka memecahkan kayu, merasakan tanggungjawab mereka. Hanya pelanggan yang bertanggungjawab yang boleh bertukar menjadi profesional”. - "Saya ragu bahawa seseorang akan benar-benar mengubah sesuatu berdasarkan ini," tambah Konstantin Garanin, "tetapi perencana yang sama memihak kepada tinjauan pendapat, dan pihak berkuasa adalah aset."

mengezum
mengezum

St Petersburg juga mengikuti tren: pada suatu hari, aktivis hak-hak bandar tempatan melancarkan projek Internet baru untuk pendaftaran objek di persekitaran bandar "Space of St. Petersburg". Bukan hanya monumen seni bina akan dipertimbangkan, tetapi juga ruang, pemandangan, infrastruktur kota, misalnya, dataran dan pantai, yang diharapkan para peserta "inventori" dapat dilindungi dari pembangunan.

mengezum
mengezum

Ngomong-ngomong, komuniti save-sp-burg.livejournal.com teringat panorama Terusan Kryukov yang baru hilang, dimanjakan oleh jambatan kaca di antara dua pentas Teater Mariinsky. Seperti, peralihan kaca telus ringan …. Suka, tempat yang bagus untuk iklan sepanduk,”blogger na6ludatelb sneers. Sebagai pengguna raymond_babbitt menulis, “Saya mempunyai perasaan bahawa kota ini dibina oleh peradaban lain. Dan orang yang tinggal di sini sekarang hanya menggunakannya, dan hanya melihat bahagiannya yang kelihatan, dan bahkan tidak memikirkan bagaimana ia berfungsi”.

mengezum
mengezum

Sementara itu, teknologi tinggi sendiri muncul di lapangan terbang Sochi, di mana "paviliun gereja" asal didirikan. Kekurangan suasana yang tidak asing lagi, menurut blogger nikitskij, dikompensasikan oleh cahaya kapel yang pelik. Namun, tidak semua orang menghargai keajaiban teknologi canggih, yang dibuat, dengan kata-kata upjohn pengguna, dari sekeping kulit kapal perang "Peresvet".

mengezum
mengezum

Arkitek Yuri Avvakumov dalam blog Snob.ru juga baru-baru ini menulis mengenai warisan - yang tidak dikongsi bersama oleh Muzium Seni Halus Pushkin. Pushkin and the Hermitage, berdebat mengenai projek Muzium Seni Barat Baru. Menurut Yuri Avvakumov, projek ini adalah "utopia muzium terakhir dalam hidup kita," yang akhirnya harus mewujudkan garis kronologi perkembangan seni abad ke-20 yang berterusan. Arkitek percaya bahawa ini harus menjadi muzium seni satu era, seniman dan pengumpulnya, yang mana patut mencari bangunan kilang lama atau membina yang moden. Tetapi, sebagai contoh, bekas pengarah muzium besar lain - Politeknik - Gurgen Grigoryan di blog Opinion.ru menyatakan bahawa idea itu dapat direalisasikan tanpa menyentuh koleksi yang ada: untuk membina galeri seni moden dan mengisi dengan bahan salinan berkualiti tinggi menggunakan teknologi digital.

Disyorkan: