Manor Futuristik

Manor Futuristik
Manor Futuristik

Video: Manor Futuristik

Video: Manor Futuristik
Video: LifeAfter: Дизайн поместья - Пентхаус v2 | Учебник по двойной усадьбе 2023, September
Anonim

Vila baru ini sepatutnya berfungsi sebagai rumah tamu, itulah sebabnya nama kedua adalah hotel seni. Namun, jika ini adalah hotel, maka "untuk orang dalam" - di rumah utama, vila, yang dibina mengikut projek Yuri Vissarionov dan rakan-rakannya beberapa tahun yang lalu, terdapat banyak tetamu; bagi mereka yang ingin tinggal selama beberapa hari, sayap baru bertujuan. Awalan seni menekankan status reka bentuk khasnya - rumah tamu ini ditugaskan dan direka sebagai galeri ruang seni kontemporari, pameran yang terdiri daripada lukisan, patung, barang perabot yang digunakan di pedalaman, dan juga hiasannya sendiri.

Berkaitan dengan rumah utama, vila ini akan terletak sedikit lebih rendah di lereng - arkitek dengan mahir menggunakan relief yang ada untuk mengasingkan bangunan antara satu sama lain dan dengan itu menjadikan jarak dekat mereka senyaman mungkin untuk semua penduduk. Bersama dengan kanopi asal teater musim panas dan vila yang sedang dibina, rumah utama membentuk sejenis segitiga, puncak utamanya adalah.

Vila ini memiliki bentuk silinder yang jelas: dasar oval lantai terletak di pangkalan yang kuat, dilapisi dengan batu dan batu yang pecah. Hampir semua bilik di rumah mempunyai kaca panorama, yang menimbulkan perasaan bahawa silinder lain, sepenuhnya berkaca, melewati kelantangan. Ia diakhiri dengan dek pemerhatian berbentuk trapezium terbuka dengan sudut bulat. Pintu masuk ke rumah tamu dihiasi dengan dinding, seolah-olah "terkelupas" dari ruang bawah tanah dan menyamakan kawasan pintu masuk dengan semacam corong.

Secara keseluruhan, rumah ini akan menempatkan dua pangsapuri: di tingkat pertama terdapat dewan, dua bilik tidur dan ruang tamu dengan pintu keluar peribadi ke teras, di tingkat kedua terdapat dewan, bilik tidur, ruang tamu dan ruang yang luas teres dua tingkat dengan dek pemerhatian di bumbung rata. Sebuah gudang wain terletak di ruang bawah tanah. Dalam reka bentuk dalaman rumah tamu, arkitek juga setia kepada biomorfisme, tetapi dalam batasan premis individu, ia memperoleh ciri-ciri futuristik yang jauh lebih radikal. Jadi, dinding bilik diperbuat daripada konkrit polimer dan dihiasi dengan pencahayaan berwarna. Dari lantai dan dinding di sana sini tiba-tiba "tumbuh", seolah-olah perabot yang diperlukan dicairkan tepat di depan mata kita. Lampu dirancang dalam bentuk stalaktit yang tergantung dari siling, rak dan rak ditafsirkan sebagai ceruk berbentuk kawah yang tersembunyi di dinding. Rasa berada di stesen angkasa ditingkatkan oleh tingkap pintu masuk dan bentuk pintu yang sama bulat, lebih mengingatkan pada pembahagian antara ruang di ruang angkasa.

Sudah tentu, ini bukan kali pertama konkrit plastik digunakan di pedalaman, tetapi kawasan awam secara tradisional dianggap sebagai kawasan utama penerapannya. Arkitek PTAM Vissarionova dengan berani memecahkan stereotaip, menunjukkan bahawa bahan ini mampu mewujudkan dalaman yang benar-benar luar biasa dan tidak dapat dilupakan, tanpa sebarang kepura-puraan dan kos tinggi yang disengajakan.

Pawagam musim panas yang berdekatan juga dianggap sebagai semacam kelanjutan suasana di rumah tamu. Nampaknya dudukannya terbuat dari lava pepejal putih, dan kanopi tembus cahaya dalam bentuk sayap paraglider menjadikan struktur ini serupa dengan sayap kanopi "webbed" dari rumah utama, yang mana pawagam dihubungkan dengan belitan jalan. Ngomong-ngomong, sayap kanopi dapat mengubah sudut kecenderungan bergantung pada lokasi matahari.

Yuri Vissarionov adalah penyokong biomorfisme yang terinspirasi dan jarang berlaku untuk seni bina moden Rusia. Gaya ekspresif ini tidak selalu berakar di bandar-bandar besar, tetapi sangat organik untuk bangunan resort, dan sebuah vila di Turki adalah pengesahan yang sempurna untuk ini. Arkitek, dengan kesenangan yang tidak tersembunyi, menyerahkan bangunannya ke kehendak pantai, bermain dengan bentuk dan plastik teres terbuka dan kanopi, mengagumi bayangan kontras yang mereka lemparkan di permukaan cahaya lantai dan dinding. Apa yang mungkin tampak berlebihan dan futuristik di sebuah metropolis, dengan latar belakang gunung dan laut, dianggap sebagai metafora yang ideal untuk percutian Mediterranean yang santai.

mengezum
mengezum
mengezum
mengezum
mengezum
mengezum
mengezum
mengezum
mengezum
mengezum
Гостевой флигель арт-отеля в Турции © ПТАМ Виссарионова
Гостевой флигель арт-отеля в Турции © ПТАМ Виссарионова
mengezum
mengezum
mengezum
mengezum
mengezum
mengezum
mengezum
mengezum
Гостевой флигель арт-отеля в Турции © ПТАМ Виссарионова
Гостевой флигель арт-отеля в Турции © ПТАМ Виссарионова
mengezum
mengezum
mengezum
mengezum

Disyorkan: